Ap 3
Na początku trzeciego rozdziału Apokalipsy Jezus mówi: „Aniołowi
Kościoła w Sardes napisz: To mówi Ten, co ma Siedem Duchów Boga i
siedem gwiazd: Znam twoje czyny: masz imię, [które mówi], że
żyjesz, a jesteś umarły” (Ap 3,1). Jezus przedstawia się, jako
mający władzę nad siedmioma duchami, które widzieliśmy w Ap 1,4,
które można identyfikować dzięki Księdze Tobiasza z siedmioma
aniołami stojącymi przed Bogiem, do których należy archanioł
Rafał: „Ja jestem Rafał, jeden z siedmiu aniołów, którzy stoją
w pogotowiu i wchodzą przed majestat Pański” (Tb 12,15). Te
anioły, podobnie jak i anioły Kościołów są do dyspozycji
Jezusa, służą Mu. Kościół w Sardes ma dobre imię, dobrą
opinię, ale jest to mylące. Ma pewne zewnętrzne pozory życia,
działa. Prawda jest inna, mówi do niego Jezus: „Jesteś umarły”,
chodzi oczywiście o śmierć duchową, o której święty Paweł
pisze: „Razem z Nim pogrzebani w chrzcie, w którym też razem
zostaliście wskrzeszeni przez wiarę w moc Boga, który Go
wskrzesił. I was, umarłych na skutek występków i "nieobrzezania"
waszego [grzesznego] ciała, razem z Nim przywrócił do życia.
Darował nam wszystkie występki” (Kol 2,12-13).
Jezus mówi: „Stań się czujnym i umocnij resztę, która miała
umrzeć, bo nie znalazłem twych czynów doskonałymi wobec mego
Boga. Pamiętaj więc, jak wziąłeś i usłyszałeś, strzeż tego i
nawróć się!” (Ap 3,2-3). To ostrzeżenie jest szansą
przetrwania dla reszty Kościoła. Z pomocą Jezusa nawrócenie
zawsze jest możliwe.
Mówi dalej Jezus: „Masz kilka osób, co swoich szat nie splamiły;
będą chodzić ze Mną w bieli, bo są godni. Tak szaty białe
przywdzieje zwycięzca, i z księgi życia imienia jego nie wymażę.
I wyznam imię jego przed moim Ojcem i Jego aniołami” (Ap 3,4-5).
Białe szaty są charakterystyczne dla mieszkańców niebios. Widzimy
to na przykład w opisie zmartwychwstania Pańskiego: „A oto
powstało wielkie trzęsienie ziemi. Albowiem anioł Pański zstąpił
z nieba, podszedł, odsunął kamień i usiadł na nim. Postać jego
jaśniała jak błyskawica, a szaty jego były białe jak śnieg”
(Mt 28,2-3).
Zaledwie kilka osób w tym Kościele zachowało czystość wiary i ma
obietnicę pozostania w księdze życia, to znaczy będą zbawione.
Już Mojżesz mówił o niej do Boga w kontekście grzechu swojego
narodu, czczącego złotego cielca: „I poszedł Mojżesz do Pana, i
powiedział: Oto niestety lud ten dopuścił się wielkiego grzechu,
gdyż uczynił sobie boga ze złota. Przebacz jednak im ten grzech! A
jeśli nie, to wymaż mię natychmiast z Twej księgi, którą
napisałeś. Pan powiedział do Mojżesza: Tylko tego, który
zgrzeszył przeciw Mnie, wymażę z mojej księgi” (Wj 32,31-33).
Jest to księga decydująca o zbawieniu. Tak pisze o niej Apokalipsa
w kontekście sądu ostatecznego: „Jeśli się ktoś nie znalazł
zapisany w księdze życia, został wrzucony do jeziora ognia” (Ap
20,15) – to znaczy został skazany na wieczne potępienie.
Jezus
obiecuje,
że przyzna się do tych co swoich szat nie splamili przed Ojcem i
Jego aniołami: „Do każdego więc, który się przyzna do Mnie
przed ludźmi, przyznam się i Ja przed moim Ojcem, który jest w
niebie. Lecz kto się Mnie zaprze przed ludźmi, tego zaprę się i
Ja przed moim Ojcem, który jest w niebie” (Mt 10,32-33).
W
następnym liście Jezus mówi: „Aniołowi Kościoła w Filadelfii
napisz: To mówi Święty, Prawdomówny, Ten, co ma klucz Dawida,
Ten, co otwiera, a nikt nie zamknie, i Ten, co zamyka, a nikt nie
otwiera” (Ap 3,7). Jezus jest święty, bo jest Bogiem, do którego
odnoszą się słowa: „Święty, Święty, Święty, Pan Bóg
wszechmogący, Który był i Który jest, i Który przychodzi” (Ap
4,8). Jego świętość oznacza całkowite oddzielenie od wszelkiego
zła i dobroć przechodzącą wszelkie znane miary. Jest prawdomówny,
a grecki tekst alethinos
sugeruje przekład „prawdziwy”, co może mieć odniesienie do 1 J
5,20: „Wiemy także, że Syn Boży przyszedł i obdarzył nas
zdolnością rozumu, abyśmy poznawali Prawdziwego. Jesteśmy w
prawdziwym Bogu, w Synu Jego, Jezusie Chrystusie. On zaś jest
prawdziwym Bogiem i Życiem wiecznym”. Jezus jest Prawdziwym
Bogiem. Jezus jest wręcz „Prawdą” – jak sam stwierdza w
znanym wersecie Ewangelii Janowej: „Ja jestem drogą i prawdą, i
życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie”
(J 14,6). On jest kryterium prawdziwości wszelkiego sądu, wszelkiej
teorii, bo On jest Bożą Mądrością.
Słowa
o kluczu Dawida są nawiązaniem do Iz 22,22: „Położę klucz domu
Dawidowego na jego ramieniu; gdy on otworzy, nikt nie zamknie, gdy on
zamknie, nikt nie otworzy” – tam odnosiły się do Eliakima,
zarządcy domu króla Ezechiasza. Słowa Jezusa mogą nawiązywać
też do słów wcześniej przez Niego wypowiedzianych: „Mam klucze
śmierci i Otchłani” (Ap 1,18). Jezus zwyciężył śmierć i jak
sam stwierdza: „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie
wierzy, choćby i umarł, żyć będzie. Każdy, kto żyje i wierzy
we Mnie, nie umrze na wieki” (J 11,25-26).
Mówi
dalej Jezus: „Znam twoje czyny. Oto postawiłem jako dar przed tobą
drzwi otwarte, których nikt nie może zamknąć, bo ty chociaż moc
masz znikomą, zachowałeś moje słowo i nie zaparłeś się mego
imienia” (Ap 3,8). Może chodzi o drzwi otwarte do ewangelizacji,
do ludzkich serc, by głosić im Jezusa, by mogli Go odkryć i
przyjąć (por. Dz 14,27). Ten dar odnosi się również do
ewangelizacji miejscowej wspólnoty żydowskiej: „Oto Ja ci daję
[ludzi] z synagogi szatana, spośród tych, którzy mówią o sobie,
że są Żydami - a nie są nimi, lecz kłamią. Oto sprawię, iż
przyjdą i padną na twarz przed twymi stopami, a poznają, że Ja
cię umiłowałem” (Ap 3,9). Oni również odkryją Jezusa i Jego
miłość. Jezus dodaje: „Skoro zachowałeś nakaz mojej
wytrwałości i Ja cię zachowam od próby1,
która ma nadejść na cały obszar zamieszkany, by wypróbować
mieszkańców ziemi” (Ap 3,10). Obrona przed pokusą jest jakby
odpowiedzią na modlitwę: „I nie wwódź nas w pokuszenie. Ale nas
zbaw ode złego”2
(Mt 6,13).
Mówi
dalej Jezus: „Zwycięzcę uczynię filarem w świątyni Boga mojego
i już nie wyjdzie na zewnątrz. I na nim imię Boga mojego napiszę
i imię miasta Boga mojego, Nowego Jeruzalem, co z nieba zstępuje od
mego Boga, i moje nowe imię” (Ap 3,12). Być filarem w świątyni
Bożej to wielki zaszczyt. Nowe imię Jezusa – to prawdopodobnie
jakościowo nowa więź z Jezusem, który chce być jeszcze bardziej
złączony z człowiekiem.
Do
kolejnego Kościoła Jezus mówi: „Aniołowi Kościoła w Laodycei
napisz: To mówi Amen, Świadek wierny i prawdomówny, Początek3
stworzenia Bożego” (Ap 3,14). Jezus przedstawia się jako Amen –
jako wypełniający proroctwo Izajasza: „Przeto kto błogosławiony
jest na ziemi, będzie błogosławiony w Bogu, Amen; a kto przysięga
na ziemi, będzie przysięgał w Bogu, Amen; ponieważ zapomniane są
pierwsze uciski i zakryte są od oczu moich”4
(Iz 65,16). Amen, co oznacza „wiarygodny”, jest w tym tekście
imieniem własnym Boga, a w Apokalipsie jest imieniem Jezusa. Jezus
jest świadkiem prawdy – jak mówi Piłatowi: „Ja się na to
narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo
prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu” (J
18,37). Stosownie do Kol 1,15-17, Jezus: „Jest obrazem Boga
niewidzialnego - Pierworodnym wobec każdego stworzenia, bo w Nim
zostało wszystko stworzone: i to, co w niebiosach, i to, co na
ziemi, byty widzialne i niewidzialne, czy Trony, czy Panowania, czy
Zwierzchności, czy Władze. Wszystko przez Niego i dla Niego zostało
stworzone. On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie”;
jest więc początkiem, zasadą istnienia wszelkiego stworzenia.
Mówi
dalej Jezus: „Znam twoje czyny, że ani zimny, ani gorący nie
jesteś. Obyś był zimny albo gorący! A tak, skoro jesteś letni i
ani gorący, ani zimny, chcę cię wyrzucić z mych ust” (Ap
3,15-16). Ta letniość to może coś w rodzaju obecnej poprawności
politycznej, która w trosce o zachowanie „świętego spokoju”
gotowa jest pominąć drażliwe zagadnienie prawdy. Jezus mówi o
letniości jako o czymś obrzydliwym, co skłania Go do wymiotów –
grecki czasownik emeo
oznacza
„wymioty”. Nieco podobnym tekstem jest przypowieść Jezusa o
soli: „Wy jesteście solą dla ziemi. Lecz jeśli sól utraci swój
smak, czymże ją posolić? Na nic się już nie przyda, chyba na
wyrzucenie i podeptanie przez ludzi” (Mt 5,13). Jezus proponuje
Kościołowi w Laodycei nawrócenie: „Ty bowiem mówisz: "Jestem
bogaty", i "wzbogaciłem się", i "niczego mi nie
potrzeba", a nie wiesz, że to ty jesteś nieszczęsny i godzien
litości, i biedny i ślepy, i nagi. Radzę ci kupić u mnie złota w
ogniu oczyszczonego, abyś się wzbogacił, i białe szaty, abyś się
oblókł, a nie ujawniła się haniebna twa nagość, i balsamu do
namaszczenia twych oczu, byś widział” (Ap 3,17-18). Jezus
proponuje swoją pomoc Kościołowi, który uwierzył w siebie i
swoje talenty – bo bez Jezusa jest to bezwartościowe. Niezbędnym
jest Jezus, który oczyszcza od kłamstwa i od pychy i może
ofiarować autentyczne duchowe bogactwo.
Dość nieoczekiwana jest kontynuacja tego listu: „Ja wszystkich,
których kocham, karcę i ćwiczę. Bądź więc gorliwy i nawróć
się! Oto stoję u drzwi i kołaczę: jeśli kto posłyszy mój głos
i drzwi otworzy, wejdę do niego i będę z nim wieczerzał, a on ze
Mną” (Ap 3,19-20). W ten sposób Jezus wskazuje członkom
Kościoła, że to od nich zależy powrót do Jezusa. Miłość
Jezusa nie oznacza tolerancji wobec zła, ale sprawiedliwe
wychowywanie w prawdzie.
Na koniec listu Jezus mówi: „Zwycięzcy dam zasiąść ze Mną na
moim tronie, jak i Ja zwyciężyłem i zasiadłem z mym Ojcem na Jego
tronie” (Ap 3,21). Królowanie z Jezusem jest celem naszego życia.
Janusz Maria Andrzejewski OP
1
Grecki rzeczownik peirasmos
może oznaczać „pokusę”. To samo słowo mamy w Pwt 4,34: „Czy
usiłował Bóg przyjść i wybrać sobie jeden naród spośród
innych narodów przez doświadczenia, znaki, cuda i wojny, ręką
mocną i wyciągniętym ramieniem, dziełami przerażającymi, jak
to wszystko, co tobie uczynił Pan, Bóg twój, w Egipcie na twoich
oczach?”.
2
Przekład BW.
3
Grecki rzeczownik arche może
mieć sens „początek, pochodzenie, pierwsza przyczyna”.
4
Przekład BW. W tekście hebrajskim mamy dwukrotnie b'elohe
'amen, to znaczy „w Bogu
Amen”, co LXX tłumaczy przez ton theon ton alethinon,
to znaczy „Boga prawdziwego”. Hebrajskie słowo 'amen
można tłumaczyć przez „wiarygodny”.
"Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie." Jak rozumieć to zdanie z Ewangelii św. Jana?
OdpowiedzUsuń