Ap 17
Siedemnasty
rozdział Apokalipsy rozpoczyna się słowami: „Potem przyszedł
jeden z siedmiu aniołów, mających siedem czasz, i tak odezwał się
do mnie: Chodź, ukażę ci wyrok1
na Wielką Nierządnicę, która siedzi nad wielu wodami, z którą
nierządu się dopuścili królowie ziemi, a mieszkańcy ziemi się
upili winem jej nierządu” (Ap 17,1-2). Istotne jest wymierzenie
sprawiedliwości wobec tej kobiety, która znieprawia cały świat,
zwodzi władców wszystkich krajów. Upaja ich winem swojej
nieczystości. Mówi o niej Apokalipsa: „Upadł, upadł wielki
Babilon, co winem zapalczywości swego nierządu napoił wszystkie
narody!” (Ap 14,8). Obraz upojenia może odnosić się tak do
zgorszenia, jak i do kary za zgorszenie: „Babilon był w ręku Pana
złotym kielichem, upajającym całą ziemię. Jego wino piły
wszystkie narody, dlatego w szał popadły” (Jr 51,7). Prorok
Jeremiasz tak to ukazuje: „To powiedział do mnie Pan, Bóg
Izraela: Weź z mojej ręki kubek wina <to jest gniewu> i daj
je do picia wszystkim narodom, do których cię posyłam. Niech
piją, zataczają się i szaleją <przed mieczem, który poślę
między nich>. Wziąłem więc kubek z ręki Pana i napoiłem
wszystkie narody, do których mnie posłał Pan: Jerozolimę, miasta
judzkie, ich królów i przywódców, by uczynić z nich pustkowie,
przedmiot grozy, pośmiewiska i przekleństwa, jak to jest dzisiaj”
(Jr 25,15-18).
Słowo
„nierząd” (w języku greckim porneia)
ma tu co najmniej dwa znaczenia. Po pierwsze, oznacza zdradę Boga,
którego powinniśmy kochać całym sercem (por. Pwt 6,5). Po drugie
oznacza grzech nieczystości, przez który ludzie odchodzą od Boga.
To połączenie widać w życiu Salomona: „Kiedy Salomon zestarzał
się, żony zwróciły jego serce ku bogom obcym i wskutek tego serce
jego nie pozostało tak szczere wobec Pana, Boga jego, jak serce jego
ojca, Dawida. Zaczął bowiem czcić Asztartę, boginię Sydończyków,
oraz Milkoma, ohydę Ammonitów. Salomon dopuścił się więc tego,
co jest złe w oczach Pana, i nie okazał pełnego posłuszeństwa
Panu, jak Dawid, jego ojciec. Salomon zbudował również posąg
Kemoszowi, bożkowi moabskiemu, na górze na wschód od Jerozolimy,
oraz Milkomowi, ohydzie Ammonitów. Tak samo uczynił wszystkim swoim
żonom obcej narodowości, palącym kadzidła i składającym ofiary
swoim bogom” (1 Krl 11,4-8). Najpierw lekceważy on Boga i Jego
przykazania, a potem ulegając swoim kobietom zgadza się na zakazany
przez Boga kult bożków.
Prorok
Ezechiel tak mówi o Jerozolimie: „Ale zaufałaś swojej piękności
i wyzyskałaś swoją sławę na to, by uprawiać nierząd. Oddawałaś
się każdemu, kto obok ciebie przechodził. Nabrałaś swoich szat i
sporządziłaś sobie wyżyny [z namiotami] o różnorakich barwach i
na nich uprawiałaś nierząd. Wziąwszy ozdobne przedmioty z mojego
złota i z mojego srebra, które ci dałem, uczyniłaś sobie z nich
podobizny ludzkie i przed nimi grzeszyłaś nierządem. Wzięłaś
swe szaty wyszywane i okryłaś je nimi, a także moją oliwę i moje
kadzidło składałaś w ofierze przed nimi. Nawet mój pokarm, który
ci dałem: najczystszą mąkę, oliwę i miód, którymi cię
żywiłem, ofiarowałaś przed nimi jako miłą woń. Tak było -
wyrocznia Pana Boga. Brałaś też synów swoich i córki, któreś
mi urodziła, a składałaś im w ofierze na pożywienie. Czy więc
znikomy jest twój nierząd? Zabijałaś przecież synów moich i
paląc ich składałaś im w ofierze” (Ez 16,15-21). Nierząd
oznacza tu nie tylko niewierność wobec Boga Izraela i kult bogów
kultur narodów otaczających Izrael, ale przede wszystkim ogromną
pasję z jaką ten grzech jest realizowany.
W
podobny sposób ukazuje prorok historię Samarii i Jerozolimy: „Pan
skierował do mnie te słowa: Synu człowieczy! Były dwie kobiety,
córki tej samej matki. Uprawiały nierząd w Egipcie - od młodości
uprawiały nierząd. Tam już ściskano ich piersi i przygniatano
dziewicze ich łona. A imiona ich: Starszej - Ohola, siostry zaś jej
- Oholiba. Stały się one moimi i zrodziły synów i córki. A
[oznaczają] imiona ich: Ohola - Samarię, a Oholiba - Jerozolimę.
Ohola, kiedy mi podlegała, uprawiała nierząd i zapałała miłością
ku swoim kochankom - Asyryjczykom, sąsiadom, wielu możnowładcom i
namiestnikom, ubranym w fioletową purpurę, ku wszystkim powabnym
młodzieńcom i jeźdźcom dosiadającym koni. Tym wszystkim spośród
wybitnych Asyryjczyków oddawała swoje nierządne pieszczoty i
kalała się bożkami tych, którzy w nich rozpalili nierządne
uczucia. Lecz ona nie poniechała swego nierządu z Egiptu, bo tam
sypiali z nią w młodości jej i przygniatali dziewicze jej łono,
oddając się z nią swoim czynom nierządnym. Dlatego wydałem ją w
ręce jej kochanków, w ręce Asyryjczyków, do których pałała
miłością. Ci zaś odkryli jej nagość, zabrali jej synów i
córki, a ją samą zabili mieczem, tak że stała się dla kobiet
przestrogą, bo wykonano na niej wyrok” (Ez 23,1-10). Nierządnice
uosabiają pełną zapamiętania zdradę Boga z ludźmi i ich
kulturami.
Możliwe
są różne interpretacje symbolu nierządnicy z Ap 17. G. Biguzzi
przelicza pięć grup interpretacji tego obrazu2.
Pierwszą możliwością jest Babilon, jako historycznie istniejące
miasto. Drugą jest Babilon jako cywilizacja
związana z szatanem z dowolnej epoki ludzkości. Trzecią jest
Babilon, jako miasto antychrysta z krytycznych czasów
eschatologicznych. Czwartą jest Rzym z siedmioma wzgórzami, miejsce
kultu imperialnego i prześladowań chrześcijan. Piątą jest
Jerozolima, która zabiła Chrystusa. Patrząc od strony argumentacji
historycznej hipoteza czwarta, tzn. Rzym, wydaje się najbardziej
prawdopodobna3.
G. Biguzzi podaje następujące argumenty: geografia założona przez
Ap lepiej pasuje do Rzymu i jego imperium, niż Jerozolima; dwie
idolatrie lepiej pasują do Rzymu, niż do Jerozolimy; Babilonia,
która deprawuje narody lepiej pasuje do Rzymu, niż do Jerozolimy,
która została zdeprawowana; uwięzienie w Smyrnie, wygnanie na
Patmos, kara śmierci przez ścięcie mieczem lub toporem są zgodne
z prawem rzymskim i wykluczają prawo żydowskie.
Niezależnie od interpretacji historycznej, stosownej do sytuacji
życiowej autora Apokalipsy, można zastanawiać się nad jej sensem
duchowym, nad jej przesłaniem do współczesnego czytelnika.
Jan
tak przedstawia nierządnicę: „I zaniósł mnie w stanie
zachwycenia na pustynię. I ujrzałem Niewiastę siedzącą na Bestii
szkarłatnej, pełnej imion bluźnierczych, mającej siedem głów i
dziesięć rogów. A Niewiasta była odziana w purpurę i szkarłat,
cała zdobna w złoto, drogi kamień i perły, miała w swej ręce
złoty puchar pełen obrzydliwości i brudów swego nierządu. A na
jej czole wypisane imię - tajemnica: Wielki Babilon. Macierz
nierządnic i obrzydliwości ziemi. I ujrzałem Niewiastę pijaną
krwią świętych i krwią świadków Jezusa” (Ap 17,3-6). Ta
kobieta zdumiewa swoim bogactwem, ogromem swojego nierządu i
upojeniem krwią uczniów Jezusa. O ile bestia ma swoje tajemnicze
pochodzenie – wychodzi z morza (por. Ap 13,1), a
ogromną
władzę otrzymuje od szatana (por. Ap 13,2), to o pochodzeniu
nierządnicy nic nie wiemy. Jest jakimś ludzkim dopełnieniem
nieludzkiej bestii.
Jeden z aniołów wyjaśnia obraz Janowi: „Ja ci wyjaśnię
tajemnicę Niewiasty i Bestii, która ją nosi, a ma siedem głów i
dziesięć rogów. Bestia, którą widziałeś, była i nie ma jej,
ma wyjść z Czeluści, i zdąża na zagładę. A zdumieją się
mieszkańcy ziemi, ci, których imię nie jest zapisane w księdze
życia od założenia świata - spoglądając na Bestię, iż była i
nie ma jej, a ma przybyć” (Ap 17,7-8). Według Apokalipsy bestia
nie ma swojego trwałego istnienia – ona się tylko przejawia w
różnych epokach w sposób zdumiewająco potężny dla ludzi
zarażonych złem. Przypomina postać zarysowaną przez świętego
Pawła: „Niech was w żaden sposób nikt nie zwodzi, bo [dzień ten
nie nadejdzie], dopóki nie przyjdzie najpierw odstępstwo i nie
objawi się człowiek grzechu, syn zatracenia, który się sprzeciwia
i wynosi ponad wszystko, co nazywa się Bogiem lub tym, co odbiera
cześć, tak że zasiądzie w świątyni Boga dowodząc, że sam jest
Bogiem. Czy nie pamiętacie, jak mówiłem wam o tym, gdy wśród was
przebywałem? Wiecie, co go teraz powstrzymuje, aby objawił się w
swoim czasie. Albowiem już działa tajemnica bezbożności. Niech
tylko ten, co teraz powstrzymuje, ustąpi miejsca, wówczas ukaże
się Niegodziwiec, którego Pan Jezus zgładzi tchnieniem swoich ust
i wniwecz obróci [samym] objawieniem swego przyjścia. Pojawieniu
się jego towarzyszyć będzie działanie szatana, z całą mocą,
wśród znaków i fałszywych cudów, [działanie] z wszelkim
zwodzeniem ku nieprawości tych, którzy giną, ponieważ nie
przyjęli miłości prawdy, aby dostąpić zbawienia. Dlatego Bóg
dopuszcza działanie na nich oszustwa, tak iż uwierzą kłamstwu,
aby byli osądzeni wszyscy, którzy nie uwierzyli prawdzie, ale
upodobali sobie nieprawość” (2 Tes 2,3-12).
Apokalipsa ukazuje wielu związanych z bestią (por. Ap 17,9-12): „Ci
mają jeden zamysł, a potęgę i władzę swą dają oni Bestii. Ci
będą walczyć z Barankiem, a Baranek ich zwycięży, bo Panem jest
panów i Królem królów - a także ci, co z Nim są: powołani,
wybrani i wierni” (Ap 17,13-14). Ostatecznie zwycięża Jezus i ci,
którzy są z Nim zjednoczeni.
Apokalipsa tłumaczy początkowy obraz nierządnicy (por. Ap 17,1):
„Wody, które widziałeś, gdzie Nierządnica ma siedzibę, to są
ludy i tłumy, narody i języki” (Ap 17,15). Zaskakujące jest
zakończenie rozdziału: „A dziesięć rogów, które widziałeś,
i Bestia - ci nienawidzić będą Nierządnicy i sprawią, że
będzie spustoszona i naga, i będą jedli jej ciało, i spalą ją
ogniem, bo Bóg natchnął ich serca, aby wykonali Jego zamysł, i to
jeden zamysł wykonali - i dali Bestii królewską swą władzę, aż
Boże słowa się spełnią. A Niewiasta, którą widziałeś, jest
to Wielkie Miasto, mające władzę królewską nad królami ziemi”
(Ap 17,16-18). Imperium zła nie zna miłości – wypełnione jest
morderczą nienawiścią. Co więcej, nikt w tym imperium nie może
liczyć na miłosierdzie.
Janusz Maria Andrzejewski OP
1
Greckie słowo krima ma
wiele znaczeń: „proces, wyrok, sąd, kara”.
2
G. BIGUZZI,
„Is the Babylon of Revelation Rome or
Jerusalem?”, Biblica 87, (2006), 371-386: „(1) Babylon is
the historical city situated on the river Euphrates in Mesopotamia,
(2) Babylon is the civitas diaboli of every epoch of human
history, (3) Babylon is the city of the Antichrist in the
eschatological crisis, (4) Babylon is the Rome of the seven hills,
the imperial cult and anti-Christian persecution; (5) Babylon is the
Jerusalem which killed the Messiah and, at the time of John, was
interpreting the messianic prophecies in a political perspective”.
3
G.
BIGUZZI,
„Is the Babylon of Revelation Rome or
Jerusalem?”, Biblica 87, (2006), 371-386: „(1) The
physical and political geography supposed by Rev fits Rome and its
empire more than Jerusalem.(2) The two idolatries fit Rome and its
empire more than Jerusalem. (3) The Babylon which corrupts the
nations (Rev) fits Rome more than the Jerusalem, which, instead, was
corrupted by them (OT). (4) As far as the dating of Rev is
concerned, the anti-Roman interpretation is altogether reconcilable
with the post-70 dating, while the anti-Jewish one meets
insurmountable difficulties with it. (5) Imprisonment at Smyrna,
forced sojourn on Patmos, and death penalty by sword or axe lead to
the Imperial penal law, and exclude the Jewish one”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz