czwartek, 27 września 2018

Komentarz do Rz 1


Rz 1

Paweł, sługa1 Chrystusa Jezusa, z powołania apostoł, przeznaczony do głoszenia Ewangelii Bożej, którą Bóg przedtem zapowiedział przez swoich proroków w Pismach świętych” (Rz 1,1-2). Paweł głosi „swoją” Ewangelię – tak mówi o niej w Liście do Galatów: „Oświadczam więc wam, bracia, że głoszona przeze mnie Ewangelia nie jest wymysłem ludzkim. Nie otrzymałem jej bowiem ani nie nauczyłem się od jakiegoś człowieka, lecz objawił mi ją Jezus Chrystus” (Ga 1,11-12). Ma prawo więc mówić o „swojej Ewangelii”: „[Okaże się to] w dniu, w którym Bóg sądzić będzie przez Jezusa Chrystusa ukryte czyny ludzkie według mojej Ewangelii” (Rz 2,16). Jego Ewangelia to przede wszystkim dobra nowina o zbawieniu dostępnym dla wszystkich dzięki wierze przyniesionej przez Jezusa Chrystusa. Ewangelia została zapowiedziana przez proroków – przykład tego mamy u proroka Jeremiasza: „Lecz takie będzie przymierze, jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana: Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i wypiszę na ich sercu. Będę im Bogiem, oni zaś będą Mi narodem. I nie będą się musieli wzajemnie pouczać jeden mówiąc do drugiego: Poznajcie Pana! Wszyscy bowiem od najmniejszego do największego poznają Mnie - wyrocznia Pana, ponieważ odpuszczę im występki, a o grzechach ich nie będę już wspominał” (Jr 31,33-34). Jest to realne nauczanie przemieniające serca, prowadzące do poznania Boga.

[Jest to Ewangelia] o Jego Synu - pochodzącym według ciała z rodu Dawida, a ustanowionym według Ducha Świętości przez powstanie z martwych pełnym mocy Synem Bożym - o Jezusie Chrystusie, Panu naszym. Przez Niego otrzymaliśmy łaskę i urząd apostolski, aby ku chwale Jego imienia pozyskiwać wszystkich pogan dla posłuszeństwa wierze” (Rz 1,3-5). Dopiero po swoim zmartwychwstaniu Jezus może wylewać na swoich uczniów Ducha Świętości (por. J 7,37-39) – to ukazuje Jego moc i pozwala rozpoznać w Nim Syna Bożego, jak o Nim świadczy Jan Chrzciciel (por. J 1,33-34). Od Jezusa Paweł otrzymuje moc ewangelizacji dla skłonienia ludzi do posłuszeństwa wierze, dla szerzenia Jego imienia2.

Wśród nich jesteście i wy powołani przez Jezusa Chrystusa. Do wszystkich przez Boga umiłowanych, powołanych świętych3, którzy mieszkają w Rzymie: Łaska wam i pokój od Boga, Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa!” (Rz 1,6-7). Jest wielką radością dla świętego Pawła to, że tak wielu ludzi zostało powołanych przez Jezusa, a teraz może im przesyłać łaskę i pokój od Ojca i Syna, z którymi ma łączność.

Na samym początku składam dzięki Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich; ponieważ o wierze waszej mówi się po całym świecie4. Bóg bowiem, któremu służę w [głębi] mego ducha, głosząc Ewangelię Jego Syna, jest mi świadkiem, jak nieustannie was wspominam, prosząc we wszystkich modlitwach moich, by kiedyś wreszcie za wolą Bożą nadarzyła mi się dogodna sposobność przybycia do was” (Rz 1,8-10). Paweł dziękuje Bogu za Kościół w Rzymie i chce go odwiedzić.

Gorąco bowiem pragnę was zobaczyć, aby wam użyczyć nieco daru duchowego dla waszego umocnienia, to jest abyśmy się u was nawzajem pokrzepili wspólną wiarą - waszą i moją” (Rz 1,11-12). Paweł zna moc Ducha Świętego i chce Nim wspomóc Rzymian, chce umocnienia ich wiary5.

Nie chcę też, byście nie wiedzieli, bracia, że wiele razy miałem zamiar przybyć do was - ale aż dotąd doznawałem przeszkód - aby zebrać nieco owocu także wśród was, podobnie jak wśród innych pogan. Jestem przecież dłużnikiem tak Greków, jak i barbarzyńców, tak uczonych6, jak i niewykształconych7. Przeto, co do mnie, gotów jestem głosić Ewangelię i wam, mieszkańcom Rzymu” (Rz 1,13-15). Ciekawe jest sformułowanie Pawła – „jestem dłużnikiem” – bo ewangelizacja jest pasją Pawła, jest szczęśliwy, bo może prowadzić ludzi do Chrystusa. Chce również ewangelizować Rzym, chce nawracać Rzymian.

Bo ja nie wstydzę się Ewangelii, jest bowiem ona mocą Bożą ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka. W niej bowiem objawia się sprawiedliwość Boża, która od wiary wychodzi i ku wierze prowadzi, jak jest napisane: a sprawiedliwy z wiary żyć będzie8” (Rz 1,16-17). Prawda o Bogu, o Jego woli zbawienia dociera do człowieka, pociąga go do akceptacji tej prawdy przez wiarę i to jest początkiem jego drogi prowadzącej do zbawienia. Boża sprawiedliwość manifestuje się w Ewangelii przez Bożą wolę usprawiedliwiania grzeszników przez łaskę, która prowadzi grzesznika do Bożego przebaczenia i umożliwia mu wejście na drogę prowadzącą do świętości. To usprawiedliwienie dokonuje się z wiary w wiarę, bo poczyna się z małej wiary grzesznika w dobroć i miłosierdzie Boga, a Ten przekształca jego i jego wiarę, która dojrzewa dzięki Jego łasce. Paweł używa sformułowania: „a sprawiedliwy z wiary żyć będzie”, co oznacza, że życie sprawiedliwego – świętego w terminologii pawłowej, zależy od jego wiary, ufności jaką pokłada w Bogu – to jest jego więź z Bogiem. Niemożliwe jest życie bez Boga – przypomina to słowa Jezusa: „Ja jestem krzewem winnym, wy - latoroślami. Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity, ponieważ beze Mnie nic nie możecie uczynić” (J 15,5).

Podobnie pisze Paweł w swoim Pierwszym Liście do Koryntian: „Nauka bowiem krzyża głupstwem jest dla tych, co idą na zatracenie, mocą Bożą zaś dla nas, którzy dostępujemy zbawienia” (1 Kor 1,18). Pawłowa Ewangelia ma w swoim centrum naukę o mocy Krzyża Chrystusowego. Odważne głoszenie tej Ewangelii jest konieczne dla zbawienia ludzi. Paweł głosi usprawiedliwienie płynące z wiary w Jezusa. Tak jak Jezus, Paweł najpierw idzie do Żydów. Jezus podkreśla, że jest posłany tylko do zagubionych Żydów: „Jestem posłany tylko do owiec, które poginęły z domu Izraela” (Mt 15,24).

Sprawiedliwość oznacza wewnętrzne oczyszczenie w mocy Ducha Świętego. Jest to możliwe tylko dzięki wierze – Paweł mówi do Galatów: „Tego jednego chciałbym się od was dowiedzieć, czy Ducha otrzymaliście na skutek wypełnienia Prawa za pomocą uczynków, czy też stąd, że daliście posłuch wierze?” (Ga 3,2). To przemienienie człowieka umacnia w nim wiarę, bo jest to odkrycie Żywego Boga.

Albowiem gniew Boży ujawnia się9 z nieba na wszelką bezbożność i nieprawość tych ludzi, którzy przez nieprawość nakładają prawdzie pęta10. To bowiem, co o Bogu można poznać, jawne jest wśród nich, gdyż Bóg im to ujawnił. Albowiem od stworzenia świata niewidzialne Jego przymioty - wiekuista Jego potęga oraz bóstwo - stają się widzialne dla umysłu przez Jego dzieła, tak że nie mogą się wymówić od winy” (Rz 1,18-20). Zwróćmy uwagę, że Paweł mówi o dwóch objawieniach – z jednej strony objawienie sprawiedliwości Bożej dla wierzących, a z drugiej objawienie gniewu Bożego dla niewierzących. Nie dzieli ludzi na Żydów i pogan, ale na tych, którzy z wiarą przyjęli Chrystusa i tych, którzy Go nie przyjęli. Oskarża ich przede wszystkim o walkę z prawdą, przed którą bronią się wszelką nieprawością, tzn. grzechem11. Do sprawiedliwości idziemy przez wiarę, kto wiarę odrzuca pozostaje w niesprawiedliwości. Walka z prawdą łączy ludzi z szatanem, o którym Jezus mówi: „Od początku był on zabójcą i w prawdzie nie wytrwał, bo prawdy w nim nie ma. Kiedy mówi kłamstwo, od siebie mówi, bo jest kłamcą i ojcem kłamstwa” (J 8,44). Walcząc z ateizmem i agnostycyzmem, Paweł wskazuje na ogólną poznawalność Boga – każdy człowiek dobrej woli może zobaczyć w stworzeniu Boga – Jego potęgę i bóstwo. Jeśli człowiek zechce walczyć z tą prawdą – to będzie surowo ukarany. Według świętego Pawła, bezbożnictwo jest przyczyną wszelkiej demoralizacji i upadku człowieka.

Ponieważ, choć Boga poznali, nie oddali Mu czci jako Bogu ani Mu nie dziękowali, lecz znikczemnieli12 w swoich myślach i zaćmione zostało bezrozumne ich serce. Podając się za mądrych stali się głupimi. I zamienili chwałę niezniszczalnego Boga na podobizny i obrazy śmiertelnego człowieka, ptaków, czworonożnych zwierząt i płazów” (Rz 1,21-23). Odwrócenie się od Boga pod pozorem mądrości jest głupotą i prowadzi do ubóstwiania przyrody, nauki, itp.

Dlatego wydał ich Bóg poprzez pożądania ich serc na łup nieczystości, tak iż dopuszczali się bezczeszczenia własnych ciał. Prawdę Bożą przemienili oni w kłamstwo i stworzeniu oddawali cześć, i służyli jemu, zamiast służyć Stwórcy, który jest błogosławiony na wieki. Amen. Dlatego to wydał ich Bóg na pastwę bezecnych namiętności: mianowicie kobiety ich przemieniły pożycie zgodne z naturą na przeciwne naturze. Podobnie też i mężczyźni, porzuciwszy normalne współżycie z kobietą, zapałali nawzajem żądzą ku sobie, mężczyźni z mężczyznami uprawiając bezwstyd i na samych sobie ponosząc zapłatę należną za zboczenie. A ponieważ nie uznali za słuszne zachować prawdziwe poznanie Boga, wydał ich Bóg na pastwę na nic niezdatnego13 rozumu, tak że czynili to, co się nie godzi” (Rz 1,24-28). Paweł postrzega nieczystość jako karę za odejście od Boga, jako konsekwencję głupoty, którą jest wybranie stworzenia zamiast Stwórcy. Zamiana Bożej prawdy na kłamstwo prowadzi do poniżających człowieka zboczeń.

Pełni są też wszelakiej nieprawości, przewrotności, chciwości, niegodziwości. Oddani zazdrości, zabójstwu, waśniom, podstępowi, złośliwości; potwarcy, oszczercy, nienawidzący Boga, zuchwali, pyszni, chełpliwi, w tym, co złe - pomysłowi, rodzicom nieposłuszni, bezrozumni, niestali, bez serca, bez litości. Oni to, mimo że dobrze znają wyrok Boży, iż ci, którzy się takich czynów dopuszczają, winni są śmierci, nie tylko je popełniają, ale nadto chwalą tych, którzy to czynią” (Rz 1,29-32). Paweł wylicza wady ludzi odrzucających, czy wręcz nienawidzących Boga i zwraca uwagę na fakt, że nie tylko czynią oni tak dużo różnorodnego zła, ale i pochwalają podobnie czyniących. Akcentuje też wyrok śmierci, jaki na nich ciąży, który niestety nie powoduje ich nawrócenia.



Janusz Maria Andrzejewski OP

1 Grecki rzeczownik dulos oznacza „niewolnika”. Jest to też sługa, ale pozbawiony praw przysługujących służącym.

2 W tekście greckim: hyper tu onomatos autu.

3 Są oni powołani do świętości i zbliżają się do Boga dzięki łasce powołania.

4 Wiara Rzymian jest słynna w całym ówczesnym świecie.

5 W tekście greckim mamy słowo charisma, oznaczające „dar, charyzmat”.

6 Dosłownie sofois, tzn. „mądrym”.

7 Dosłownie anoetois, tzn. „bezmyślnym, nierozumnym”.

8 Paweł odwołuje się do tekstu proroka Habakuka, który dość istotnie ewoluował. Według TM: „Oto zginie ten, co jest ducha nieprawego, a sprawiedliwy żyć będzie dzięki swej wierności” (Ha 2,4). Podkreślona jest wierność sprawiedliwego. Przekład LXX ma: „z mojej wiary będzie żył” – co wygląda na podkreślenie Bożej wierności.

9 Dosłownie: „objawia się” – apokalyptetai.

10 Dosłownie: „hamują, więzią” – katechonton. Wujek tłumaczy ten werset bardziej dosłownie: „Albowiem gniew Boga objawia się z nieba na wszelką bezbożność i niesprawiedliwość tych ludzi, którzy prawdę bożą tłumią w niesprawiedliwości”.

11 Grecki rzeczownik adikia oznacza: „niesprawiedliwość”.

12 Grecki czasownik mataioomai trzeba by tłumaczyć przez „czynić pustym, bezużytecznym, głupim”. Polskie słowo „nikczemny” jest chyba niewłaściwym tłumaczeniem.

13 Grecki przymiotnik adokimos oznacza „niezdatny do przyjęcia, niewypróbowany”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz