Rz 6
„Cóż
więc powiemy? Czyż mamy trwać w grzechu, aby łaska bardziej się
wzmogła? Żadną miarą! Jeżeli umarliśmy dla grzechu, jakże
możemy żyć w nim nadal?” (Rz 6,1-2). Konieczne jest zrywanie z
grzechem, nie wolno w nim trwać, nie wolno grzeszyć w nadziei na
miłosierdzie Boże. Usprawiedliwienie jest zerwaniem z grzechem,
jest swego rodzaju śmiercią dla grzechu, do którego nie wolno
dobrowolnie powracać.
„Czyż
nie wiadomo wam, że my wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest
zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego
śmierć?1
Zatem przez chrzest zanurzający nas w śmierć zostaliśmy razem z
Nim pogrzebani po to, abyśmy i my wkroczyli w nowe życie - jak
Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca2”
(Rz 6,3-4). Ochrzczeni w Jego śmierci, weszliśmy w Jego śmierć,
przyjęliśmy owoce Jego śmierci. On umarł dla naszego zbawienia.
Jesteśmy pogrzebani razem z Nim i dlatego zrywamy z dotychczasowym
życiem, by odtąd żyć z Jezusem i dla Jezusa. Chrzest – to nie
tylko łaska odpuszczenia grzechów, dary umożliwiające życie
prawdziwie chrześcijańskie, o którym święty Paweł mówi:
„nowość życia”, ale przede wszystkim to realne włączenie w
Jego życie, śmierć i zmartwychwstanie. Jest to wejście w Ciało
Chrystusa – w Jego Kościół. Paweł mówi, że Chrystus został
wskrzeszony mocą Ojca, ku Jego chwale.
„Jeżeli
bowiem przez śmierć, podobną do Jego śmierci, zostaliśmy z Nim
złączeni3
w jedno, to tak samo będziemy z Nim złączeni w jedno przez podobne
zmartwychwstanie. To wiedzcie, że dla zniszczenia grzesznego ciała
dawny4
nasz człowiek został razem z Nim ukrzyżowany po to, byśmy już
więcej nie byli w niewoli grzechu. Kto bowiem umarł, stał się
wolny5
od grzechu6”
(Rz 6,5-7). Przez chrzest jesteśmy wszczepieni w podobieństwo Jego
śmierci i to daje nam nadzieję na wspólne z Nim zmartwychwstanie.
O ukrzyżowaniu z Chrystusem święty Paweł mówi: „A ci, którzy
należą do Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało swoje z jego
namiętnościami i pożądaniami. Mając życie od Ducha, do Ducha
się też stosujmy. Nie szukajmy próżnej chwały, jedni drugich
drażniąc i wzajemnie sobie zazdroszcząc” (Ga 5,24-26). Śmierć
z Chrystusem prowadzi do usprawiedliwienia, do uwolnienia od grzechu
i przemiany serca.
„Otóż,
jeżeli umarliśmy razem z Chrystusem, wierzymy, że z Nim również
żyć będziemy, wiedząc, że Chrystus powstawszy z martwych już
więcej nie umiera, śmierć nad Nim nie ma już władzy7.
Bo to, że umarł, umarł dla grzechu tylko raz, a że żyje, żyje
dla Boga. Tak i wy rozumiejcie, że umarliście dla grzechu, żyjecie
zaś dla Boga w Chrystusie Jezusie” (Rz 6,8-11). Chrzest, który
jest śmiercią z Chrystusem otwiera nas na perspektywę życia z
Chrystusem i dla Chrystusa.
„Niechże
więc grzech nie króluje w waszym śmiertelnym ciele, poddając was
swoim pożądliwościom8.
Nie oddawajcie też członków waszych jako broń nieprawości na
służbę grzechowi, ale oddajcie się na służbę Bogu jako ci,
którzy ze śmierci przeszli do życia, i członki wasze oddajcie
jako broń sprawiedliwości na służbę Bogu. Albowiem grzech nie
powinien nad wami panować, skoro nie jesteście poddani Prawu, lecz
łasce9”
(Rz 6,12-14). Konieczne jest stałe wyzwalanie się z grzechu przez
odsuwanie wszelkich pokus. Mamy służyć Bogu, a nie grzechowi. Jest
to możliwe, bo żyjemy w łasce, a nie w prawie mojżeszowym.
„Jaki
stąd wniosek? Czy mamy dalej grzeszyć dlatego, że nie jesteśmy
już poddani Prawu, lecz łasce? Żadną miarą! Czyż nie wiecie, że
jeśli oddajecie samych siebie jako niewolników pod posłuszeństwo,
jesteście niewolnikami tego, komu dajecie posłuch: bądź
[niewolnikami] grzechu, [co wiedzie] do śmierci, bądź
posłuszeństwa, [co wiedzie] do sprawiedliwości?” (Rz 6,15-16).
Łaska nie prowadzi do samowoli grzechu. Posłuszeństwo grzechowi
prowadzi do śmierci duchowej, a potem cielesnej, a posłuszeństwo
Bogu do sprawiedliwości, do świętości.
„Dzięki
jednak niech będą Bogu za to, że gdy byliście niewolnikami
grzechu, daliście z serca posłuch nakazom tej nauki, której was
oddano10
a uwolnieni od grzechu oddaliście się w niewolę sprawiedliwości.
Ze względu na przyrodzoną waszą słabość posługuję się
porównaniem wziętym z ludzkich stosunków: jak oddawaliście
członki wasze na służbę nieczystości i nieprawości, pogrążając
się w nieprawość, tak teraz wydajcie członki wasze na służbę
sprawiedliwości, dla uświęcenia” (Rz 6,17-19). Dzięki Bogu
dokonało się nawrócenie do nauki chrześcijan. Oznacza ono
przejście od nieczystości i nieprawości do sprawiedliwości i
uświęcenia.
„Kiedy
bowiem byliście niewolnikami grzechu, byliście wolni od służby
sprawiedliwości. Jakiż jednak pożytek mieliście wówczas z tych
czynów, których się teraz wstydzicie? Przecież końcem ich jest
śmierć. Teraz zaś, po wyzwoleniu z grzechu i oddaniu się na
służbę Bogu, jako owoc zbieracie uświęcenie. A końcem tego -
życie wieczne. Albowiem zapłatą za grzech jest śmierć, a łaska
przez Boga dana to życie wieczne w Chrystusie Jezusie, Panu naszym”
(Rz 6,20-23). Życie w grzechu prowadzi do śmierci. Upadla
człowieka, który traci swoją godność i wstydzi się swojego
postępowania. Łaską Bożą jest życie wieczne w Jezusie.
Janusz
Maria Andrzejewski OP
1
Wujek dokładniej: „Czy
nie wiecie, że którzykolwiek jesteśmy ochrzczeni w Chrystusie
Jezusie, ochrzczeni jesteśmy w śmierci jego?”
2
Wujek dokładniej: „Albowiem
z nim jesteśmy razem pogrzebani w śmierć przez chrzest, aby jak
Chrystus wstał z martwych przez chwałę Ojca, tak żebyśmy i my
chodzili w nowości życia”.
3
Grecki przymiotnik symfytos
ma znaczenia: „zrośnięty, złączony, zespolony”.
4
Grecki przymiotnik palaios
ma znaczenia: „stary, dawny”.
5
Grecki imiesłów dedikaiotai
oznacza dosłownie: „usprawiedliwiony”.
6
Wujek dokładniej: „Jeśli
bowiem zostaliśmy wszczepieni w podobieństwo śmierci jego, to
będziemy i w zmartwychwstanie. Wiedząc to, że nasz stary człowiek
został współukrzyżowany, aby było zniszczone ciało grzechu i
żebyśmy dalej nie służyli grzechowi. Kto bowiem umarł,
wyzwolony jest spod grzechu”.
7
Dosłownie: thanatos autu uketi kyrieuei,
tzn. „Śmierć już nad Nim nie panuje”.
8
Wujek tłumaczy dosłownie:
„żebyście mieli być posłuszni pożądliwościom jego”.
9
Wujek tłumaczy dosłownie:
„Grzech bowiem nie będzie nad wami panował, bo nie
jesteście pod Zakonem, ale pod łaską”.
10
Wujek tłumaczy dosłownie:
„Lecz Bogu dzięki, że choć byliście niewolnikami
grzechu, staliście się z serca posłuszni temu rodzajowi nauki,
któremu jesteście oddani”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz