niedziela, 6 sierpnia 2023

Konferencje pielgrzymkowe. Maryja

 

Konferencje Pielgrzymki Jasnogórskiej – AD 2002

Maryja!

Obecne konferencje przygotowuję głównie na podstawie dwóch książek: „Teologia doskonałości chrześcijańskiej” o. Antonio Royo Marin OP i „Trzy okresy życia wewnętrznego o. Reginalda Garrigou-Lagrange’a OP. Fragmenty z Pisma świętego starałem się tłumaczyć jak najdosłowniej - by jak najwierniej oddać ich treść.


Konferencja I - Maryja

Maryja jest najkrótszą i najpewniejszą drogą prowadzącą do Chrystusa a przez Niego do Ojca. Bóg uczynił wszystko zgodnie ze Swoją wolą i w aktualnej ekonomii zbawienia On zechciał przyłączyć Maryję do Boskiej misji odkupienia i uświęcenia rodzaju ludzkiego, w taki sposób, że bez Niej jest niemożliwe je osiągnąć”. „Maryja jest niepokalana, pełna łaski, jest współodkupicielką ludzkości, była wzięta z duszą i ciałem by być królową nieba i ziemi, jest pośredniczką wszystkich łask, itd. ponieważ jest Matką Boga. Boże macierzyństwo umieszcza Ją tak wysoko ponad wszelkimi stworzeniami, że święty Tomasz z Akwinu chociaż tak ostrożny w swoich wypowiedziach nie waha się wyznawać Jej godność w pewnym sensie nieskończoną. A kardynał Kajetan, jego komentator idzie dalej mówiąc, że Maryja na mocy Swojego Bożego macierzyństwa osiąga granice boskości”. To są bardzo wielkie słowa - tym większe, że wypowiedziane przez tak wybitnych teologów. „Boże macierzyństwo przerasta usynowienie dokonujące się przez łaskę, ponieważ gdy tamto ustanawia pewne pokrewieństwo duchowe i mistyczne z Bogiem, to Boże macierzyństwo Maryi ustanawia pokrewieństwo naturalne z Jezusem Chrystusem i pewne pokrewieństwo z całą Trójcą Przenajświętszą. Boże macierzyństwo, które osiąga osobę niestworzoną Słowa, które się stało ciałem, przewyższa więc nieskończenie łaskę i chwałę wszystkich wybranych i pełnię łaski i chwały otrzymanej przez samą Dziewicę Maryję. Tym bardziej przewyższa wszelkie łaski gratis date albo charyzmaty, jak proroctwo, znajomość tajemnic serc, dar cudów i języków itd. ponieważ wszystkie te dary są niższe od łaski uświęcającej jak naucza św. Tomasz”.

Konieczność uświęcania się przez Maryję

a) jest wolą Bożą abyśmy się uświęcili

b) by się uświęcić trzeba żyć cnotami

c) by żyć cnotami potrzebujemy łaski Bożej

d) by znaleźć łaskę Bożą trzeba znaleźć Maryję.

Ojciec Antonio Royo Marin zestawia szereg argumentów, by pokazać to poszukiwanie łaski koniecznej do zbawienia w związku z osobą Najświętszej Maryi Panny:

a) tylko Maryja znalazła u Boga łaskę dla siebie i dla wszystkich ludzi, tzn. Jezusa

b) Maryja jest Matką Łaski

c) ponieważ Ojciec dając Jej Swojego Syna dał Jej wszystkie łaski

d) ponieważ Bóg wybrał Ją jako skarbniczkę i Ona rozdaje komu chce i jak chce i kiedy chce łaski wiecznego Ojca, cnoty Jezusa Chrystusa i dary Ducha świętego.

e) ponieważ jak w porządku natury dziecko musi mieć ojca i matkę, tak w porządku łaski by mieć Boga za ojca trzeba mieć Maryję za matkę

f) ponieważ jak Maryja jest nie tylko matką Głowy Kościoła, tzn. Jezusa ale i Matką Kościoła. Święty Ludwik obrazowo mówi, że w łonie Maryi Duch święty nie mógł utworzyć Głowy, tzn. Jezusa bez Jego ciała - jakim jest Kościół. Jestem zdania, że słynny rozdział dwunasty Apokalipsy o smoku i Niewieście trzeba interpretować o Maryi jako o Matce Kościoła.

g) Duch Święty, który wybrał Maryję na Swoją Oblubienicę w Niej i przez Nią dał światu Słowo wcielone i również w Niej i przez Nią daje światu świętych. Święty Maksymilian Maria Kolbe w czasie okupacji w Niepokalanowie między 5-tym i 20-tym sierpnia 1940 roku bardzo pięknie pisze: „Szczytem miłości stworzenia wracającej do Boga - to Niepokalana. Istota bez zmazy grzechu, cała piękna, cała Boża. Ani na moment wola Jej nie odchyliła się od woli Boga. Dobrowolnie zawsze była Bożą. I w niej staje się cud zjednoczenia Boga ze stworzeniem. Ojciec, jako swej oblubienicy, powierza Jej Syna, Syn zstępuje do Jej dziewiczego łona stając się Jej dzieckiem, a Duch święty kształtuje w Niej cudownie ciało Jezusowe i zamieszkuje w Jej duszy, przenika Ją w tak niewysłowiony sposób, że określenie ‘Oblubienica Ducha Przenajświętszego’ jest bardzo dalekim podobieństwem życia Ducha Przenajświętszego w Niej i przez Nią. W Jezusie dwie natury, Boska i ludzka, a osoba jedna - Boska, a tu dwie natury i dwie jeszcze osoby: Ducha Przenajśw[iętszego] i Niepokalanej, ale zjednoczenie Bóstwa z człowieczeństwem przechodzi wszelkie pojęcie. I odtąd Duch święty nie ześle żadnej łaski, Ojciec przez Syna i Ducha nie spuści życia nadprzyrodzonego na duszę, jak tylko przez Pośredniczkę wszelkich łask - Niepokalaną, za Jej zezwoleniem, współdziałaniem. Wszystkie skarby otrzymuje Ona na własność i rozdziela, komu i w jakiej mierze sama chce”. To jakaś wspaniała intuicja, czy wręcz objawienie dane świętemu Maksymilianowi. Słyszałem również opinię, że najlepszą ikoną Ducha świętego jest Maryja.

h) według świętego Augustyna święci są zebrani w łonie Maryi i rodzą się, gdy wstępują do życia wiecznego. Dziecko swój pokarm otrzymuje od Matki.

i) piękny posąg można wykuwać w kamieniu i to wymaga wielkiej pracy i umiejętności a można wykonać odlew. Maryja jest Bożą formą a Duch święty ogniem topiącym metal. To piękne porównanie, myślę, że przekazuje pewną ważną intuicję - moja świętość jest kształtowana na obraz Jezusa.

j) „Bóg utworzył świat dla człowieka, który zmierza do ojczyzny, tzn. ziemię. Stworzył świat dla człowieka błogosławionego, tzn. Niebo, ale dla Siebie stworzył raj i go nazwał Maryja. Dlatego Ona jest świątynią Trójcy Przenajświętszej i miejscem świętym Boga żywego. Bóg jest wszędzie i można go wszędzie znaleźć; ale w żadnym miejscu stworzenie nie odczuwa Go jako bliższego i bardziej osiągalnego mimo własnej słabości jak w Maryi. Poza Maryją jest On chlebem silnych i aniołów, w Maryi jest chlebem malutkich.

k) niech nikt nie myśli, że Maryja jako stworzenie mogłaby być przeszkodą na drodze do Stwórcy. W Niej są zrealizowane w pełni słowa świętego Pawła „żyję już nie ja, żyje we mnie Chrystus” (Gal 2,20). „Kto znajduje Maryję znajduje w niej Jezusa i Boga w Jezusie”.

Święty Ludwik Maria Grignon de Montfort twierdzi, że Maryja jest:

a) drogą łatwą - bo Duch święty w Niej służy Swoją miłością

b) drogą krótką - bo w łonie Maryi szybko dochodzimy do doskonałości Chrystusowej

c) drogą doskonałą - bo Jezus posłużył się tą właśnie drogą

d) drogą pewną - bo Maryja każdemu z nas powtarza „cokolwiek wam Jezus powie - to czyńcie” (por. J 2,5).

Według tego samego świętego pobożność Maryjna powinna być:

a) wewnętrzna, tj. pochodząca ze szczerej miłości do Niepokalanej

b) czuła, tj. jak dziecko prosto i ufnie ucieka się do mamy, tak my dążymy do Maryi

c) święta - bo na podstawie ucieczki od grzechu i naśladowaniu cnót Maryi - pokory, wiary, posłuszeństwa, modlitwy, umartwienia, czystości, miłości, cierpliwości, łagodności i mądrości

d) stała, tj. trwająca w powodzeniu i w trudnych momentach, nie zniechęcająca się i nie załamująca się

e) bezinteresowna - bo nie szuka własnej korzyści ale by być dobrym Jej dzieckiem.

Uważam za bardzo istotne wspomnieć również postać świętego Józefa - oblubieńca Najświętszej Maryi Panny. Wiemy, że był człowiekiem sprawiedliwym (Mt 1,19) i, że jak go pięknie określa pan Jan Dobraczyński był „cieniem Ojca”. Był dziewiczym mężem Maryi i opiekunem Jezusa. To pokorne służenie Jezusowi i Maryi jest również naszym celem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz